Drogi Rodzicu

Bądź kompanem dla swojego dziecka, baw się językiem razem z nim! Sukces i postęp w nauce Twojego dziecka zależy także od Ciebie. Chcielibyśmy przedstawić kilka wskazówek dla rodziców, które uczynią pracę dzieci efektywniejszą.

Materiały i miejsce pracy

  • Podręcznik to cenny zbiór informacji - obejrzyj podręcznik Twojego dziecka, poza kolorowymi obrazkami i wierszykami możesz znaleźć w nim strony przeznaczone specjalnie dla rodziców, na których znajduje się całe mnóstwo rad i propozycji jak utrwalać z dzieckiem nowy materiał.
  • Korzystaj z dodatków - do podręczników dodawane są tablety z intuicyjnym oprogramowaniem do nauki języka obcego. Słuchajcie wspólnie piosenek, wierszyków i historyjek poznanych na zajęciach. Poproś swoje dziecko o opowiedzenie (po polsku) o czym była piosenka lub wierszyk, ich treść bardzo łatwo rozpoznać dzięki bogatej ilustracji.
  • Internet i jego dobre strony - w dzisiejszych czasach dzieci coraz częściej korzystają z Internetu, wykorzystaj to i Ty! W Internecie można znaleźć całe mnóstwo stron, które pomogą Twojemu dziecku w nauce języka Zobacz
  • Miejsce pracy - dopilnuj aby miejsce pracy Twojego dziecka było jak najlepiej przystosowane do nauki. Bodźce zewnętrzne docierające do dziecka w trakcie jego nauki (takie jak hałas, bałagan, złe oświetlenie, niewygodne krzesło) skutecznie utrudniają skupienie się.
  • Kino familijne - podstawą nauki języka obcego jest osłuchanie się z wymową, akcentem, brzmieniem słów; wyznaczcie sobie jedno popołudnie, wieczór w czasie którego usiądziecie wraz z dzieckiem i obejrzycie anglojęzyczny/niemieckojęzyczny film bez włączonej opcji lektora (można za to włączyć napisy). Zaskakujący jest fakt jak szybko dzieci potrafią wyłowić znaczenie słów z kontekstu oraz z jaką łatwością zapamiętują melodię języka.
  • Słownik - zachęcajcie swoje dziecko do korzystania ze słownika, już od samego początku nauki języka obcego dziecko powinno wiedzieć, że słownik jest niezbędnym narzędziem pracy!

 

Gry i zabawy

  • Twoje dziecko też może uczyć - poproś swoje dziecko aby nauczyło Cię słówek, które poznało na zajęciach; Twoja pociecha będzie dumna z posiadanej wiedzy a i Ty możesz potem z tej wiedzy skorzystać i po jakimś czasie zapytać swoje dziecko o dane słówko.
  • Pobawcie się w teatrzyk - bądź widzem dla swojego małego aktora, niech młody adept języka obcego powie na pamięć wierszyk lub zaśpiewa piosenkę - to nic jeśli zdarzy się błąd, Twoje dziecko nauczy się mówić głośno w języku obcym i przełamie barierę używania języka obcego przy słuchaczach.
  • Słówka są wszędzie - zróbcie razem karteczki, na których pojawią się słówka dotyczące np. mebli i przyklejcie je na odpowiednich meblach, dziecko zobaczy, że dane słówko oznacza konkretną rzecz, którą można zobaczyć, dotknąć; nie jest to tylko kilka literek na papierze, ale coś co istnieje.
  • Prosta krzyżówka - stwórzcie wspólnie swoją własną krzyżówkę; wybierz jedno słowo, które stanie się hasłem krzyżówki i wpisz je w pionie, zadaniem Twojego dziecka będzie dopisanie w poziomie słów do poszczególnych literek hasła. Możesz utrudnić to zadanie, prosząc swoje dziecko o użycie tylko tych słówek, które poznało na ostatniej lekcji.
  • Wąż słów - poproś dziecko, żeby stworzyło węża słów, napisz pierwsze słówko, każde kolejne powinno zaczynać się od ostatniej literki poprzedniego słowa (np. doG - Garden), regułę możesz zawsze zmienić i wskazać jako pierwszą literkę nowego słowa, przedostatnią literę słowa poprzedzającego. Niech to będzie dla Was zabawa! Pozwól też swojemu dziecku ustalić reguły kolejnego węża.
  • Wasz prywatny słowniczek - stwórzcie swój własny słowniczek, do którego wpisywać będziecie nowo poznane słówka, w każdej chwili będziesz mógł zajrzeć do niego by zapytać dziecko o słówko którego już się uczył (powtórki są niezwykle istotne w każdym procesie edukacyjnym!).
  • Mapy skojarzeń - na dużej kartce papieru napiszcie hasło, które uogólnia aktualny temat (np. zwierzęta - animals), poproś swoje dziecko by narysowało promyki odchodzące od tego hasła; do każdego z promyków niech pociecha dopisze jedno słówko, które kojarzy mu się z danym hasłem.

Im więcej dziecko czyta, tym łatwiej przychodzi proces pisania. Słuchanie tekstów pozwala zapoznać się z wymową słów i tym samym ułatwia mówienie.

Motywacja i sukces

  • Droga edukacji to droga pełna kamieni i przeszkód, bądź przy dziecku na każdym z etapów jego drogi. Rozmawiaj z dzieckiem na temat tego co umie, czego się uczy; okazuj zainteresowanie jego nauką i postępami; nie krytykuj, a raczej stosuj pochwały, bo one działają znacznie lepiej. Jednak bądź konsekwentny i nie pozwól dziecku na zaniedbania wynikające z lenistwa (np. notoryczne nie odrabianie prac domowych).
  • Nie wysuwaj wniosków na temat pracy dziecka tylko i wyłącznie na podstawie otrzymanych ocen - one nie odzwierciedlają wkładu pracy włożonego przez Twoje dziecko. Skupianie się tylko na ocenach i oczekiwanie od dziecka tylko tych najlepszych może skutecznie zniechęcić.
  • Wyznacz stały czas na naukę, takie działanie nauczy Twoje dziecko systematyczności.
  • W przypadku jakichkolwiek wątpliwości kontaktuj się z lektorem, pamiętaj że w czasie gdy dzwonisz lektor może być na zajęciach i nie zawsze będzie mógł od razu odebrać telefon.
  • Poinformuj lektora o problemach zdrowotnych lub emocjonalnych dziecka. Wszystko ma wpływ na pracę dziecka na zajęciach, a wiedza taka jest nieocenioną pomocą dla lektora.
  • Zawsze sprawdzaj, czy dziecko jest przygotowane do zajęć, brak zeszytu, podręcznika bądź zeszytu ćwiczeń skutecznie dezorganizuje pracę dziecka na zajęciach i niesie za sobą dalsze negatywne konsekwencje.
  • Pomóż dziecku rozłożyć pracę domową na cały tydzień - zazwyczaj jest jej dużo i dziecko codziennie powinno mieć kontakt z językiem (wystarczy 15 min. codziennie!). Odrabianie wszystkiego na raz, dzień przed zajęciami jest niewskazane - dziecko będzie zmęczone i zniechęcone, a w głowie pozostanie i tak niewiele.
  • Praca domowa to nie tylko powtórzenie materiału opracowanego na lekcji, to także nauka samodzielności, dlatego nie odrabiaj zadań domowych za swoje dziecko, ale pomóż mu wskazując sposób rozwiązania lub odpowiedni tok myślenia.
  • Nie pozwól dziecku przychodzić na zajęcia z gumą do żucia - nauka poprawnej wymowy w takim przypadku nie jest możliwa.
  • W przypadku przedłużającej się nieobecności dziecka zawsze kontaktuj się z lektorem celem ustalenia sposobu nadrobienia zaległości.
  • Małe kroki prowadzą daleko. Dziecko nie musi uczyć się wszystkiego na raz, wyznaczcie sobie małe, ale realistyczne cele, których systematyczne spełnianie pozwoli nauczyć się całości materiału.

    Powyższe wskazówki mają na celu pokazanie jak duży wpływ i jak wiele możliwości ma rodzic w aktywnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym dziecka. Oczywiście udział we wspólnej nauce mogą wziąć również inni członkowie rodziny (siostra, brat, wujek, ciocia) ważne, żeby dziecko spostrzegło cel w swojej nauce języka obcego.

Znajomość języka obcego otwiera okno na świat. Wspólnie pomóżmy dziecku w jego procesie nauczania, gdyż wspólna praca jest kluczem do sukcesu.